piątek, 27 lipca 2012

Szneki z glancem

Szneki rodem z Wielkopolski, znane w całej Polce jako pyszne drożdżówki z lukrem lub kołacze. U nas także cieszą się dużym powodzeniem, nie odstają od innych wcale;)
Ciasto na szneki, wyrabiałam w maszynce do wypieku chleba, 1,5h i ciacho gotowe do dalszej obróbki. Gdy robione w maszynce masła nie musiałam topić, gdy ręcznie trzeba roztopić. Do dzieła!
Składniki:

  • Mąka pszenna - 500g plus do obsypania
  • drożdże instant - 7g
  • mleko - 200 ml
  • cukier - 130 g
  • cukier waniliowy - 16g (duża torebka)
  • masło 150g plus do wysmarowana ciasta (ok. 1,5 łyżki)
  • żółtka - 3 sztuki
  • sól - 1 szczypta
    Lukier:
  • cukier puder - 1 szklanka
  • gorąca woda -1 łyżka
 
Wykonanie:

 Ciasto jak  wcześniej wspomniałam wyrabiane było w maszynce do pieczenia chleba: 
Na początku dodajemy składniki mokre: mleko, następnie  pokrojone w kostkę masło,  sól (sól  jako pierwszą, aby na początku nie zetknęła się z drożdżami), żółtka, mąkę, cukier, cukier waniliowy i drożdże. Włączamy tryb ugniatania i po 1,5h ciasto gotowe do dalszej obróbki mamy. 

Gdy jednak nie macie maszynki:
  1. Mleko podgrzać. Następnie stopić masło. Mąkę wsypać do miski.
  2. Zrobić dziurkę, wlać do niej mleko.  
  3. Dosypać cukier i dodać drożdże, następnie całość wymieszać razem.  
  4. Od razu dodajemy żółtka, szczyptę soli, stopione masło i cukier waniliowy.  
  5. Ugniatać i odstawić ciasto w ciepłe miejsce na godzinę.  
  6. Na stolnice rozsypać mąkę (aby ciasto się nie przykleiło) chwilę wyrabiać.  
  7. Rozwałkować  w miarę równy prostokąt, następnie posmarować  roztopionym masłem.  
  8. Zwijamy w rulon i tniemy na około 1 cm plastry.  
  9. Przekładamy na papier do pieczenia,możemy posmarować przygotowane szneki mlekiem (pominęłam ten etap).
  10. Nastawić piekarnik na 170*C i piec około 20 minut.  
  11. Gotowe (letnie) polewamy lukrem. 

Lukier:  
Szklankę cukru pudru mieszamy z łyżką gorącej wody - gotowe;)


*  Zwinęłam rulon wzdłuż krótkiego boku - dzięki czemu wyszły mi tycie szneki :-) Polecam   zwinąć wzdłuż dłuższego, wyjdzie ich co prawda mniej, ale bardziej treściwe. Jeśli zdecydujecie się na opcję drugą, wydłużamy czas pieczenia o około 5 minut;) 

5 komentarzy:

  1. Wspaniałe!
    Poproszę jeden do kawy...

    OdpowiedzUsuń
  2. Protestuję :). Szneka z glancem jest bydgoska! Bardzo lubię, idealna na podwieczorek. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapraszam do dodania przepisu do mojej akcji na Durszlaku "Kuchnia regionalna" :)

    OdpowiedzUsuń