środa, 16 października 2013

Chlebek odrywany z parmezanem i ziołami - World Bread Day 2013

Dzisiaj mamy Światowy dzień chleba, z tej okazji upiekłam chlebek odrywany.  Zainspirowała mnie swoim przepisem Bernika. Piekąc ten chleb wzorowałam się właśnie na nim. Chlebek ten dołączam do Akcji World Bread Day 2013.
Chleb jest bardzo aromatyczny, sycący. Podany z masłem solonym - przepyszny!

Składniki:

Ciasto:
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 1/4 kostki margaryny
  • 1/3 szklanki letniego mleka
  • 1/4 szklanki letniej wody
  • 2 łyżeczki drożdży instant
  • 2 garście startego parmezanu
  • 1 garść pokrojonego szczypiorku
  • łyżka cukru
  • łyżeczka soli
  • 2 jajka
  • łyżka oregano (u mnie suszone)
Farsz:
  • 1 garść startego parmezanu 
  • 1 garść startego zółtego sera
  • 1 garść pokrojonego szczypiorku
Do polania:
  • 2 łyżki roztopionego masła
Do posmarowania i obsypania blachy:
  • łyżka margaryny/masła
  • 2 łyżki mąki


Wykonanie:
Ciasto wyrobiłam w automacie do wypieku chleba. Zaczęłam od składników mokrych tj. wody, mleka jajka, roztopiłam masło, które jeszcze ciepłe, ale nie gorące wlałam do maszyny, dodałam cukier, następnie mąke, sól, ser i szczypiorek Nastawiłam na wyrabianie ciasta drożdżowego....

Gdy jednak nie macie maszynki:
Mąkę wsypujemy do miski, nastanie wlewamy roztopione wcześniej masło, wodę. Do mleka wsypujemy drożdże dodajemy cukier mieszamy i wlewamy do miski z mąka. Wbijamy dwa jajka i wyrabiamy chwilę, aby składniki się połączyły,
Dodajemy ser, szczypior i oregano wyrabiamy chwilę, odstawiamy w ciepłe miejsce przykrytą miskę czystą ściereczką na około godzinę.

Na obsypaną stolnicę przekładamy ciasto, musimy rozwałkować  duży prostokąt, kroimy ostrym dużym nożem na trzy w miarę równe pasy, na pierwszy sypiemy dwa rodzaje startego sera dokładamy pokrojony szczypiorek, przykrywamy drugim paskiem, także obsypujemy serami i szczypiorkiem i ostatni pasek ciasta również obsypujemy serami i szczypiorkiem.
Jak widać na zdjęciach, obsypałam na początku cały płat ciasta - to był błąd. Gdy pokroimy ciasto na  trzy części i będziemy przekładać jeden na drugi wszystko się rozsypuje na boki i na środek ciasta, potem trzeba wszystko dookoła zbierać ;)

Gdy mamy już paski poukładane jeden na drugim, smarujemy foremkę keksówkę masłem i obsypujemy mąką, nastawamy piekarnik na 175*C
Kroimy nasze paski w kwadraty i wkładamy do keksów-ki, nie ściskamy, gdyż chleb podrośnie. Smarujemy na wierzchu jeszcze roztopionym masłem. Pieczemy około 30-35 minut, bez użycia termoobiegu.
Smacznego
World Bread Day 2013 - 8th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz