niedziela, 13 lipca 2014

Bułeczki z serami - Z cyklu Wypiekanie na Śniadanie

Wspólne sobotnie pieczenie z innym fajna idea, każda/y w domu popełnia wskazany przepis. Możemy w tym dniu wszyscy razem piec, niby to samo, lecz ujawnia się tutaj nasza kreatywność i "ten sam" przepis nabiera różne formy. Tym razem na ścianie był przepis Bułek Tiropsomo z serem feta. Ser owy jadam tylko ja, postanowiłam wsadzić dwa inne sery i doprawić je oregano. Wyszły pyszne!
 
 
 
Składniki:
 
  • 300 g mąki pszennej( ja dodałam mąkę pełnoziarnistą z Lubelli)
  • 1 łyżeczka soli
  • 20 g świeżych drożdży (lub 1 łyżeczka drożdży instant - dodałam instant)
  • 5 łyżek ciepłej wody
  • 1 łyżka cukru lub miodu (dodałam miód)
  • 4 łyżki oliwy
  • 120 ml ciepłego mleka
Dodatkowo:
  • topione masło do smarowania bułeczek
  • w oryginale 270 g sera feta, ( ja dodałam po 150g parmezanu i żółtego sera)
  • łyżka oregano
 
 Do posmarowania:
  • 1 żółtko wymieszane z 1 łyżeczką wody
  • do posypania: 2 łyżki sezamu
 
Przygotowanie:
 
Ciasto wyrobiłam w automacie do wypieku chleba, w takim przypadku do maszynki wlewamy/dodajemy na początku mokre składniki, potem wrzucamy sypkie, nastawiamy na wyrabianie ciasta drożdżowego i czekamy;)
 
Gdy nie macie maszynki:
Mąkę łączymy z solą, dodajemy  drożdże*, dodajemy miód lub cukier, oliwę, mleko.
Łączymy i zagniatamy gładkie ciasto.
Przekładamy do miski najlepiej posmarowanej oliwą lub olejem, przykrywamy czysta ścierką kuchenną i odstawiamy do wyrastania na ok. 1-2 godziny.
Po czasie wyrastania:
Ciasto dzielimy na 4 części. Każdą rozwałkowujemy na prostokąt szerokości 6cm, grubości 3 mm. Na środku sypiemy oba sery , "doprawiamy" oregano.   Brzegi ciasta zlepiamy tworząc długi wałek. Wałek zwijamy na kształt ślimaka.   Czynność tą powtarzamy z pozostałym ciastem. Smarujemy roztopionym  masłem, przykrywamy ścierką kuchenną i odstawiamy do wyrastania na około 35 - 40 minut.
Piekarnik nagrzewamy do 200 *C.
Wyrośnięte ślimaki smarujemy żółtkiem wymieszanym z wodą, posypujemy sezamem i pieczemy 30-35 minut, do czasu zrumienienia.
Studzimy.

* jeśli używasz świeżych, należy wymieszać je z ciepłą wodą i dopiero wtedy dodać do mąki


 

1 komentarz:

  1. Na śniadanie jak najbardziej takie ciepłe bułeczki są idealne. Ja bardzo chętnie korzystam z porad https://basiazsercem.pl/ gdzie w końcu głównym składnikiem jest właśnie mąka. Najbardziej podoba mi się to, że cała moja rodzina lubi się nimi zajadać.

    OdpowiedzUsuń