wtorek, 24 stycznia 2012

Śląski obiad.

Tradycyjny śląski obiad jest syty, tuczący, ale w smaku rewelacyjny.
Na śląsku, rolada, kluski i modra kapusta goszczą na stole w Niedzielne dni. Podawane są często w ważne dla Ślązaków wydarzenia tj.: Chrzciny, Pierwsza Komunia Św. jak i Ślub.
Gdziekolwiek byście nie zaglądali, każdy robi to danie  "po swojemu" pozostaje jednak bez zmian fakt,iż   jest to mięso wołowe lub wieprzowe zawijane z farszem, kluski i modra kapusta. Podzielę się z Wami jak u mnie w domu robimy to tradycyjne śląskie danie.

Zacznijmy od wykonania rolady śląskiej:
Składniki:
  • mięso wołowe - 1.5 kg
  • ogórki kiszone - 500 gram
  • boczek surowy wędzony - 500gram
  • cebula - 3 sztuki
  • musztarda sarepska - 150 gram (słoiczek)
  • ziele angielskie - 3 sztuki (kulki)
  • listek laurowy - 2 sztuki
  • magi - 1 łyżeczka
  • jarzynka - 1 łyżeczka
  • smalec - 200 gram
  • sól, pieprz - do smaku
  • woda - 3/4 szklanki
  • maka - 2,5 łyżki

Wykonanie:
Przygotujmy sobie farsz, gdy będziemy "klepali" mięso, smaki farszu przegryzą się.Kroimy ogórki w słupki około 2cm, cebule w piórka, boczek jak ogórki w słupki wszystko wrzucamy do jednej miski, dodajemy musztardę i mieszamy z nią farsz.
Teraz mięso:
Kroimy mięso na plastry, rozklepujemy (jak schabowego) nakładamy farsz, zwijamy mięso tak, aby nam farsz nie wypłynął. Podsmażamy na dużym ogniu z każdej strony, gdy mięso będzie mocno zrumienione zalewamy wodą, dodajemy ziele angielskie, magi , jarzynkę listek laurowy, przykrywamy i gotujemy około 2 godzin (można w szybkowarze, trwa to  około 20 minut od momentu zagotowania się w szybkowarze)
potem zagęszczamy sos - wodę mieszamy z mąką i dodajemy do gotującego się sosu.

Kluski śląskie:


Składniki:
  1. ziemniaki - 1,5 kg
  2. maka ziemniaczana - 3 łyżki
  3. jajko - 1 sztuka

Wykonanie:
Gotujemy ziemniaki w osolonej wodzie (1 łyżka soli). Odcedzamy ziemniaki, czekamy aż wystygną, przeciskamy przez praskę Uklepujemy, dzielimy na cztery części, jedną część "wyciągamy" i do powstałej dziurki wsypujemy mąkę ziemniaczaną(wyciągnięta część jest oczywiście dodawana do ciasta).  Dodajemy jajko, wszystko dokładnie ugniatamy na gładkie ciasto. Formujemy kluski, my lubimy z dziurką:) Gotujemy w osolonej wodzie( wrzucamy do gotującej się wody).

*aby sprawdzić czy kluski są dobre, wystarczy jedną kluskę"przycisnąć" do brzegu garnka, jeżeli zostaje płaska( nie wraca do poprzedniej formy) kluski są gotowe:)
Modra Kapusta:

Składniki:
  • kapusta czerwona - 1 sztuka
  • cebula - 1 sztuka(duża)
  • boczek wędzony - 150 gram
  • ocet - 1 łyżka
  • cukier - 1 łyżka
  • sól, pieprz, magi  - do smaku
  • jabłko - 1 sztuka
Wykonanie:
Kapustę szatkujemy. Kroimy boczek w kosteczkę podsmażamy z cebulką, którą także kroimy w kostkę. Zalewamy kapustę szklanką wody, gotujemy aż zmięknie. Odcedzamy kapustę, dodajemy boczek z cebulą, chwilę podsmażamy dodajemy obrane i starte jabłko znowu mieszamy. Dodajemy ocet, pieprz,sól magi i cukier Po dodaniu octu kapusta stanie się troszkę jaśniejsza. Ja  podaję ją na ciepło:)
 




13 komentarzy:

  1. Pyszny, tradycyjny obiad! Śląska kuchnia jest wspaniała, choć niestety bardzo niedoceniania. Twoje kluski to prawdziwie mistrzostwo, jestem pod wielkim wrażeniem. Ogólnie - bardzo lubię Twoje przepisy, bogracz też był super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuje Michał za tak pochlebną opinie. Cieszy mnie fakt, iż podoba się kilku osobom, a może w przyszłości szerszemu gronu pasjonatów jedzenia/ gotowania, to co robię.
    Pozdrawiam Cię Cieplutko w te chłodne dni.
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  3. Kluskami już sie cieszyłam.Teraz się pocieszę modrą kapustą.Bo przyznam nigdy jeszcze nie robiłam.Dlaczego ? Bo mam wrażenie że będzie to na słodko,a ja nie znoszę słodkich surówek.I jak mówię,nie znam się to czy mogła byś mi napisać czy ona nie jest zbyt słodka ?
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Evitko, ona w ogóle nie jest słodka;) Cukier tutaj wyostrza inne smaki;) jeśli nie lubisz słodkich, ta na pewno Ci będzie smakowała

      Usuń
    2. Oki.Dzieki za info.w najblizszym czasie do gulaszu czy tam do czegoś zrobię sobie wg.twojego przepisu :)

      Usuń
  4. Ja uwielbiam taki obiad. Mam przyjemność jeść go bardzo często w niedzielę. Ja bardzo podobnie robię kluski śląskie, zapraszam na moją stronę.
    Pozdrawiam serdecznie
    Marzena

    OdpowiedzUsuń
  5. rolady gotowac w sosie 2 godziny ? chyba cos tu jest nie tak :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prosze przetytaćjeszcze raz sposób wyknania.Napisane jest"(..)Podsmażamy na dużym ogniu z każdej strony, gdy mięso będzie mocno zrumienione zalewamy wodą, dodajemy ziele angielskie, magi , jarzynkę listek laurowy, przykrywamy i gotujemy około 2 godzin (można w szybkowarze, trwa to około 20 minut od momentu zagotowania się w szybkowarze)"
      Oznacza to, iż gotujemy lub dusimy jak kto woli 2 godziny w wodzie której zalaliśmy podsmażone mięso. Do tej wody dodałam przyprawy i po 2 godzinach duszenia zagęszczałam sos.

      Usuń
  6. a ja wykorzystam Twój przepis na modrą kapustę do pieczonego kaczora faszerowanego wątróbką i mielonym indykiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzmi ciekawie kaczor faszerowany;)Mam nadzieję, że kapusta smakowała;)

      Usuń
  7. właśnie dziś ją będę przyrządzał ....odpowiem jak zjem :-)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Pomimo że mieszkam w Niemczech polskie potrawy u mnie goszczą na co dzień a kluski rolada i modra kapucha po prostu palce lizać :))))))))))

    OdpowiedzUsuń
  9. super! Kocham śląski obiad.
    Fajna stronka. Ja dopiero zaczynam, ale myślę, że będę mogła inspirować się tobą.
    Pozdrawiam.
    cookdablju.blog.pl
    Zapraszam :) choć z góry mówię, dopiero zaczynam :)

    Dablju.

    OdpowiedzUsuń