wtorek, 4 września 2012

Paluchy z kminkiem

Domowe pieczywo zawładnęło nami. Nie miałam pojęcia, że potrafi uzależnić. Paluchy z kminkiem, z dodatkiem mąki orkiszowej zaskoczyły mnie smakiem, generalnie preferowałam białe pieczywo - jeśli mówimy o bułkach. Warto próbować nowych smaków, nam smakowały paluchy, mogę śmiało polecić do wypróbowania przez każdego z WAS.
Dzisiejszy wpis został przygotowany w ramach zabawy "Upiecz Smakowity Chleb!", której patronem są Zakłady Tłuszczowe "Kruszwica", producent margaryny "Smakowita".

 Składniki:
* Zainspirował mnie przepis z książki "Smakowite pieczywo", czuję się troszkę pewniej przy wypiekach i pozwoliłam sobie na kilka modyfikacji w składnikach.

  • 42g drożdży
  • łyżeczka cukru
  • 500g mąki pszennej podano typ 405 użyłam 550 plus do obsypania
  • 250g mąki orkiszowej
  • 250 ml letniego piwa, lub maślanki - dodałam śmietanę 18%
  • łyżeczka soli
  • łyżeczka zmielonego kminku
  • podano białko do posmarowania pieczywa, użyłam mleka
  • garść kminku w całości do posypania paluchów

 Wykonanie: 
  1. Drożdże pokruszyć i utrzeć z cukrem w 170 ml letniej wody (w przepisie podano125ml, musiałam dolać w efekcie potrzebowałam jak wyżej wspomniałam 170ml)
  2. Odstawić na ok. 15 minut pod przykryciem.
  3. W tym czasie wymieszać  oba rodzaje mąki, dolać rozrobiony zaczyn drożdżowy, dodać śmietanę sól i mielony kminek.
  4. Wyrabiać ciasto 10 minut.
  5. Ciasto formować w kulę, przełożyć do miski przykryć czystą ścierką - odstawić na godzinę w ciepłe miejsce.
  6. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia.
  7. Wyrośnięte ciasto przełożyć na obsypaną mąką stolnicę .
  8. Podzielić ciasto  na dwie części.
  9. Rozwałkować na prostokąt i ciąć paluchy wg krótszego boku.
  10. Zrolować ucięte kawałki ciasta uzyskując paluchy i naciąć w kilku miejscach.
  11. Posmarować mlekiem, obsypać ziarnami kminku i wstawić do nagrzanego do 200*C piekarnika. Pieczemy 15 - 20 minut. Bez termoobiegu


 


 Upiecz Smakowity Chleb!



5 komentarzy:

  1. Nie mam zaufania do margaryn (a szczególnie tych co można używać tylko do smarowania pieczywa) . Nie używam ich poprostu :) Wolę do wszelkiej maści wypieków dać masło . I wiem że cel zostanie osiągnięty :) Jednak Twoje paluchy wyszły przepięknie ---- VIVA !!! Gratulacje !!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Grzegorz, co do margaryn, są różne opinie, nie będe zachwalać tej, bo nie o to tutaj chodzi. Warunkiem koniecznym było zamieszczenie owej margaryny więc to zrobiłam. Codo masło, mam zamiar zrobić sama masełko -zobaczymy czy mi wyjdzie;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiem - wiem dostrzegłem konkurs . Wygraną masz w kieszeni. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. czy ciasto można przyrządzić w maszynie do wypieku chleba??
    ~~Marzena~~

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam wyrobić ciasto w maszynie;)a piec w piekarniku

      Usuń