poniedziałek, 3 września 2012

Chleb żytni

Kolejna propozycja pieczywa. Tym razem chleb żytni, skórka chrupiąca środek mięciutki - jak dla mnie doskonały. Podane składniki przeze mnie są o połowę skrócone, możecie zrobić jak,ja malutki chleb, taki na raz może dwa do podania,lub zrobić z pełnej porcji uzyskując większy. Wolę piec częściej, jednocześnie cieszyć się świeżym pieczywem.


Składniki:

  • 250g mąki żytniej
  • 7,5g zakwasu chlebowego w proszku (dodałam zakwas chlebowy zrobiony przeze mnie - 15g)
  • 1/2 opakowania drożdży instant
  • 1 łyżka oleju
  • 175ml ciepłej wody
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżka melasy - zastąpiłam łyżką miodu
  • mąka do obsypania
  • tłuszcz do posmarowania miski 


Wykonanie:
 Przepis na zakwas znajdziecie TUTAJ .
  1. Mąkę mieszamy z solą, dodajemy 175 ml ciepłej wody, miód, zakwas chlebowy, drożdże instant oraz  łyżkę oleju - wyrabiamy ciasto ok 10 minut.
  1. Przekładamy do posmarowanej tłuszczem miski, przykrywamy czystą ścierką, odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce
  2. Wyrośnięte ciasto przykładamy na stolnicę, chwilę wyrabiamy.
  3. Ciasto przekładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, formujemy chleb wilgotnymi rękoma.
  4. Nacinamy w kilku miejscach  - zostawiamy na godzinę, aby ciasto jeszcze.
  5. Pieczemy 35 minut w 200*C - dolna półka piekarnika.

 * Przepis pochodzi z książki " Smakowite pieczywo".
 


2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję, dzisiaj pieką się bułki maślane odrywane -córka uwielbia je, potem zapewne kolejna propozycja pieczywa.

      Usuń